مقالات دنیای وب مقالات دنیای وب .

مقالات دنیای وب

صنعت بسته بندی در ایران و جهان

 

صنعت بسته بندی به عنوان سومین صنعت بزرگ دنیا شناخته می‌شود و در کمال ناباوری از صنایع دیگری همچون کشاورزی و یا ساخت و ساز نیز گسترده‌تر است. این صنعت در چندین دهه گذشته به دلیل گسترش بازارهای جدید و فعالیت کسب و کارهای مختلف، رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است. برای معرفی صنعت بسته بندی و بررسی تاریخچه آن باید به زمان‌های قدیم و دوران ماقبل تاریخ رجوع کنیم؛ زمانی که انسان‌های اولیه برای نگهداری از مواد غذایی خود از عناصر موجود در طبیعت همچون برگ، چوب و یا سنگ استفاده می‌کردند. صنعت بسته بندی از گذشته تا به امروز مانند هر صنعت دیگری تکامل پیدا کرده و در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی روزمره ما تبدیل شده است. این صنعت نقش حائز اهمیتی را در میزان فروش محصولات و پیشرفت کسب و کارها ایفا می‌کند و یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد. در ادامه این مطلب به معرفی صنعت بسته بندی در ایران و جهان می‌پردازیم و اهمیت بسته بندی محصولات را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آشنایی با محصولات صنایع بسته بندی دناپک:

تسمه کش دستی فلزی

تسمه کش نیمه اتوماتیک

قیمت دستگاه تسمه کش بادی

 

تاریخچه صنعت بسته بندی
نیاز به نگهداری و بسته بندی محصولات و مواد غذایی از زمان انسان‌های نخستین وجود داشته و از آن زمان تا به امروز به تدریج تکامل پیدا کرده است. انسان‌ها در زمان‌های قدیم از مواد طبیعی همچون پوست حیوانات، برگ، پارچه‌های بافته شده و جعبه‌های چوبی برای بسته بندی کالاهای خود استفاده می کردند. اما با پیشرفت تمدن، افراد شروع به استفاده از مواد با دوام تری برای بسته بندی محصولات خود کردند که این امر منجر به توسعه فناوری‌ بسته بندی و استفاده از مواد مستحکم‌تری مانند کاغذ، مقوا و پلاستیک شد. سیر تکاملی صنعت بسته بندی را می‌توان به زمان ماقبل تاریخ تا زمان حال در نظر بگیریم. امروزه بسته بندی بخش مهمی از اقتصاد دنیا را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی را در توسعه جوامع ایفا می‌کند. در ادامه این بخش به معرفی صنعت بسته بندی از گذشته تا امروز می‌پردازیم و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای خرید انواع دستگاه بسته بندی بر روی لینک کلیک نمائید.

بسته بندی های ابتدایی زمان قدیم
همانطور که اشاره کردیم، منشا پیدایش بسته بندی به دوران ماقبل تاریخ بازمی‌گردد که انسان‌های اولیه از موادی مانند برگ، چوب، سنگ و خاک رس برای نگهداری مواد غذایی خود استفاده می‌کردند. آنها غذاها را در غارهای کوچک و یا درختان گود شده قرار می‌دادند تا سالم بمانند. اما با گذشت زمان، شروع به استفاده از ظروف ساخته شده از مواد مختلف همچون سفال و پوست حیوانات کردند. در قرون وسطی نیز اروپایی‌ها از بشکه‌های چوبی برای نگهداری از مواد غذایی خود استفاده کردند. این بشکه‌ها با انواع مختلفی از مواد خوراکی مانند میوه، سبزیجات، غلات، محصولات گوشتی، مایعات، روغن و سایر کالاها پر می شدند.

توسعه بسته بندی کاغذی
بسته بندی کاغذی برای اولین بار در قرن شانزدهم ابداع و مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان، اروپایی‌ها شروع به استعمار مناطق جدیدی از جهان کردند و به دنبال راهی برای حمل و نقل غذا و سایر کالاها بودند. «کاغذ» انتخابی طبیعی و هوشمندانه برای بسته بندی محصولات بود؛ زیرا وزن کمی داشت و حمل و نقل آن نیز آسان بود. در قرن هجدهم، بسته بندی کاغذی برای انواع دیگر محصولات نیز مورد استفاده قرار گرفت و به روشی رایج جهت بسته بندی ساده و آسان محصولات مختلف تبدیل شد.

توسعه بسته بندی پلاستیکی
بسته بندی پلاستیکی برای اولین بار در دهه 1950 معرفی شد. در آن زمان، پلاستیک ماده‌ای جدیدی و در حال توسعه بود و پس از کشف ویژگی‌های شاخص آن همچون مقاومت در برابر نور، محافظت بهتر از محصولات و امکان قالب گیری در اشکال مختلف به یکی از محبوب‌ترین مواد اولیه برای بسته بندی تبدیل شد. یکی از اولین نمونه‌های بسته بندی پلاستیکی، شیر فرانسوی بود که در یک بطری پلاستیکی به بازار عرضه شد و مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفت. بسته بندی پلاستیکی در دهه 1960 برای انواع دیگر محصولات از جمله بسته بندی و نگهداری مواد غذایی منجمد نیز مورد استفاده قرار گرفت.

توسعه جعبه ها و ظروف بسته بندی
توسعه جعبه و ظروف بسته بندی از زمان‌های قدیم و تولید ظروف ساده دست ساز آغاز شد و تا تولید دستگاه‌های بسته بندی صنعتی مدرن امروزی ادامه پیدا کرد. ظروف قدیمی شامل کوزه‌های سفالی و یا ظرف‌های چوبی بود که برای نگهداری مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند. طراحی ظروف بسته بندی با توسعه تولید صنعتی در قرن نوزدهم به طرز قابل توجهی تغییر کرد. قبل از این زمان، محصولات معمولا در مقادیر کم تولید می شدند و از این رو بسته بندی آنها برای حمل و نقل یا فروش اهمیت چندانی نداشت. در نتیجه اکثر کانتینرها به طور خاص برای این اهداف طراحی می‌شدند.

اولین کانتینر حمل و نقل موفق تجاری در سال 1852 اختراع شد. این کانتینر از جنس چوب ساخته شده بود و می‌توانست تا 20 تن بار را در خود جای دهد. در سال 1925 نیز اولین کانتینر حمل و نقل فولادی ساخته شد که انقلاب بزرگی در صنعت کشتیرانی به وجود آورد؛ زیرا حجم محموله‌هایی که باید با کشتی حمل می‌شدند را به طرز قابل توجهی کاهش داد. توسعه ماشین‌های بسته ‌بندی صنعتی مدرن به تولیدکنندگان این امکان را داده است تا طرح‌های بسته ‌بندی نوآورانه‌تری را نسبت به قبل تولید کنند. امروزه ابزارها و دستگاه‌های بسته ‌بندی می‌توانند تقریبا هر نوع بسته‌ بندی را بر اساس نوع و حجم محصول تولید نمایند.

دوره امروزی صنعت بسته بندی
دوره مدرن صنعت بسته بندی در دهه 1800 آغاز شد. در آن زمان، بازرگانان شروع به بسته بندی محصولات در کاغذ و سپس مهر و موم کردن آنها با موم یا چوب پنبه کردند. اولین بسته بندی مهرومومی با استفاده از چسب حیوانی و برای چسباندن سیگار برگ ساخته شد. دوران مدرن بسته بندی تا قرن بیستم و زمان اختراع پلاستیک‌ها ادامه یافت. پلاستیک به دلیل دوام و استحکام بالا و ساخت آسان خیلی سریع در صنعت بسته بندی به محبوب رسید.

در اوایل قرن بیست و یکم نیز مواد جدیدی مانند پلاستیک زیستی، بازیافتی و فیبر کربن به عنوان جایگزینی برای مواد بسته بندی پلاستیکی سنتی توسعه پیدا کردند. عصر مدرن صنعت بسته بندی همچنان در حال توسعه است و احتمالا در آینده شاهد طرح‌های بسته بندی نوآورانه‌تر و منحصر به فردتری خواهیم بود.

اهمیت صنعت بسته بندی محصولات
بسته بندی یکی از قدرتمندترین ابزار بازاریابی و جنبه‌های اساسی مدیریت زنجیره تامین کالا است که علاوه بر محافظت از محصولات، نقش کلیدی و حائز اهمیتی را در حمل و نقل صحیح آنها نیز ایفا می‌کند. بسته بندی در واقع پوشش خارجی محصولات محسوب می‌شود که از آنها در برابر آسیب‌های احتمالی در هنگام جابجایی محافظت کرده و توجه مشتریان را نیز جلب خواهد کرد. بسته بندی منحصر به فرد به راحتی می‌تواند محصولات یک برند را از رقبا متمایز کرده و آنها را در میان محصولات مشابه موجود در بازار به صورت برجسته‌تر و خاص‌تر در معرض دید مصرف کنندگان قرار دهد. از مهم‌ترین دلایل اهمیت بسته بندی محصولات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

محافظت از محصولات و جلوگیری از آسیب به آنها در زمان جابجایی

سهولت حمل و نقل و نگهداری

جلوگیری از آلوده شدن محصول و رعایت اصول بهداشتی

جلب توجه مصرف کنندگان

امکان درج اطلاعات محصول بر روی بسته بندی

برندسازی موفق و معرفی حرفه‌ای یک برند به مشتریان

بازاریابی موثر و پربازده

افزایش میزان فروش

ایجاد تمایز از رقبا

بنابراین با بسته بندی اصولی و جذاب محصولات می‌توانید از مزایای قابل توجه آن در جلب توجه مشتریان و افزایش میزان فروش خود بهره مند شود.

معرفی صنعت بسته بندی در جهان
صنعت بسته بندی در جهان و در کشورهای توسعه یافته، پیشرفت بسیاری داشته است و در چندین سال اخیر نیز دستگاه‌های بسته بندی جدید و کارآمدی جهت بسته بندی حرفه‌ای و سریع محصولات تولید شده‌اند. کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، روسیه، یونان، سوئد و کره جنوبی به عنوان غول‌های بزرگ در عرصه بسته بندی شناخته می‌شوند که بسته بندی محصولات مختلف را بر اساس آخرین ترندها و فناوری‌های روز دنیا و البته جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها انجام می‌دهند. اکثر کشورهای دنیا بسته بندی محصولات را با استفاده از مواد اولیه قابل بازیافت انجام می‌دهند تا کمترین میزان آسیب را برای محیط زیست به همراه داشته باشند که به این روش از بسته بندی اصطلاحا بسته بندی بازیافتی، بسته بندی پایدار یا بسته بندی سازگار با محیط زیست گفته می‌شود.

این روش از بسته بندی امروزه در اکثر کشورهای دنیا برای بسته بندی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که از مهم‌ترین مزایای آن می‌توانیم به مواردی همچون کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، امکان بازیافت و استفاده مجدد از بسته‌ها، استفاده کمتر از منابع انرژی جهت تولید بسته بندی و حذف استفاده از مواد سمی در تولید بسته بندی اشاره کنیم. بدین ترتیب بسته بندی محصولات با کمترین میزان آسیب به محیط زیست انجام خواهد شد.

معرفی صنعت بسته بندی در ایران
صنعت بسته بندی در ایران نیز در چندین سال اخیر رشد چمشگیری داشته است اما در مقایسه با کشورهای اروپایی همچنان جای پیشرفت دارد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که کشور ایران در صنعت بسته بندی جهانی در جایگاه مطلوبی قرار نداشته و این امر تاثیر بسزایی بر روند رشد اقتصادی کشور داشته است. متاسفانه تولیدکنندگان ایرانی بخش عمده‌ای از توجه خود را به تولید باکیفیت محصولات معطوف کرده و در نتیجه بودجه کافی جهت بسته بندی اصولی و استاندارد آنها نخواهند داشت. در صورتی که بسته بندی یک محصول به اندازه کیفیت آن اهمیت داشته و باید برای انجام آن زمان و هزینه صرف کنید. این مسئله در امر صادرات کالا به کشورهای مختلف، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا بخش قابل توجهی از درآمد کشور ایران از طریق فروش کالا به کشورهای مختلف تامین می‌شود. از این رو عدم بسته بندی مناسب و باکیفیت محصولات نه تنها موجب خسارت به تولیدکنندگان خواهد شد، بلکه میزان تقاضا و فروش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۰۱:۰۲ توسط:artman موضوع: نظرات (0)